Villkor och bestämmelser för Change&Fly-alternativet

KLM erbjuder dig möjligheten att boka Change&Fly-alternativet mot en avgift. Detta gör det möjligt för passagerare som har en biljett till Economy Light- eller Basic-biljettpriset på en medeldistansflygning att ändra sin flygresa en gång, upp till 14 dagar före avgång. En prisskillnad kan tillkomma.

1. Definitioner

I dessa villkor och bestämmelser ska följande termer och uttryck definieras på följande sätt:

Kund”: en enskild person med en elektronisk biljett på en berättigad flygning som vill köpa Change&Fly-alternativet.

Prisskillnad”: prisskillnaden som gäller när kunden använder Change&Fly-alternativet för att göra en flygändring och det ursprungligen bokade biljettpriset eller den ursprungligen bokade resklassen inte längre är tillgängligt/tillgänglig. Om den nya flygningen är dyrare betalar kunden mellanskillnaden. Om det nya flyget är billigare återbetalas inte mellanskillnaden.

Flygändring”: en ändring av tid, datum eller destination för den berättigade flygresan. En flygändring kan gälla utresan och/eller inresan, förutsatt att båda ändringarna görs samtidigt.

KLM”: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., registrerat enligt lagstiftningen i Nederländerna, som har sitt stadgeenliga säte och registrerade kontor i (1182 GP) Amstelveen, Nederländerna på Amsterdamseweg 55, registrerat under nummer 33014286 i handelsregistret hos handelskammaren i Amsterdam, Nederländerna.

Berörda flyg”: en medeldistansflygning, med ett KL-flygnummer, som flygs av Air France, KLM eller KLC som tillåter köp av Change&Fly-alternativet.

  • Medeldistansflygning”: en flygning med ett KL-flygnummer till och från Europa, mellan Europa och Nordafrika (Algeriet, Marocko och Tunisien), Turkiet, Armenien, Georgien, flygningar inom Karibien (Cayenne, Fort-de-France, Pointe-à-Pitre) samt flygningar Miami–Montreal och Cayenne–Belem.

Change&Fly-alternativ” eller ”alternativ”: möjligheten för kunden att köpa Change&Fly-alternativet enligt villkoren som anges häri och i mån av tillgång. Alternativet kan endast köpas under bokningsprocessen och gäller för alla delar av bokningen.

Villkor och bestämmelser” eller ”villkor”: de nuvarande villkor som definierar villkor och bestämmelser för försäljning av Change&Fly-alternativet.

Webbplats”: KLM:s webbplats, tillgänglig via www.klm.com och/eller KLM-appen.

2. Beskrivning

Kunder som köper Change&Fly-alternativet får följande förmån: möjligheten att göra en ändring i sin bokning upp till 14 dagar före avgång för passagerare som har en Economy Light- eller Basic-biljett på en medeldistansflygning. Tidpunkt, datum och destination kan ändras för både inkommande och utgående flyg, förutsatt att alla ändringar görs samtidigt. Alla tillämpliga skillnader i biljettpris måste betalas när flygändringen görs.

3. Villkor för bokningar och begränsningar

3.1. En kund kan köpa Change&Fly-alternativet för den berättigade flygningen, i mån av tillgång, online via webbplatsen under bokningsprocessen.

3.2. Change&Fly-alternativet ger kunden möjlighet att göra en ändring av sin biljett. En ändring av bokningen innebär en frivillig ändring av datum, flygning, biljett, resklass (ändring av kabin eller en uppgradering till en kabin i en högre resklass), men även en frivillig nedgradering.

3.3. En kund kan köpa Change&Fly-alternativet upp till ett visst antal dagar före avgången för den första flygningen i deras resplan. Sista dagen att köpa Change&Fly-alternativet beror på resplanen och biljettpriset.

3.4. En kund kan använda Change&Fly-alternativet upp till ett visst antal dagar före avgången för den första flygningen i deras resplan. Sista dagen att använda alternativet anges vid inköpstillfället i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen. Efter köpet kan kunden hitta den senaste användningsdagen i Min resa under produktinformationsvillkoren.

4. Betalning

Betalning för Change&Fly-alternativet kan göras med de betalkort och iDEAL som accepteras på webbplatsen.

5. Villkor för ändring och återbetalning

5-A Villkor för ändring

5.1. KLM samtycker till att göra allt de kan för att respektera den flygändring som kommer att ske efter köpet av Change&Fly-alternativet och i enlighet med dessa villkor. Kunden informeras härmed om att KLM, av operativa skäl relaterade till säkerhets- och/eller trygghetskrav, kan tvingas att ändra möjligheten att använda Change&Fly-alternativet. I detta fall ska KLM inte hållas ansvarigt och kunden som inte kunde dra nytta av Change&Fly-alternativet som köpts i enlighet med villkoren ska återbetalas priset för Change&Fly-alternativet i enlighet med villkoren som anges i artikel 5-B ”Villkor för återbetalning” nedan.

5.2. Change&Fly-alternativet är personligt och kan inte ändras eller överlåtas.

5.3. Change&Fly-alternativet är kopplat till ett KL-flygnummer och måste användas senast det datum som anges i bokningsbekräftelsen som skickas via e-post. Kunden kan även hämta villkoren för Change&Fly-alternativet på Min resa, där även senaste användningsdatum finns.

5.4. I händelse av en ofrivillig ändring av resplanen överförs Change&Fly-alternativet i enlighet därmed.

5.5. Kunder som köper Change&Fly-alternativet får endast göra det för egen räkning eller på uppdrag av en person som har gett dem behörighet att köpa Change&Fly-alternativet för deras räkning, nedan kallat ”bemyndigande passagerare”. I det senare fallet anses den bemyndigande passageraren ha läst och godkänt dessa villkor och bestämmelser.

5-B Villkor för återbetalning

En kund som har köpt Change&Fly-alternativet har rätt till återbetalning av priset för alternativet under följande omständigheter:

  • Resplanen som Change&Fly-alternativet köptes för har avbokats av KLM och kunden kan inte resa och begär återbetalning av resplanen och alla tillval.

Kunden kan begära återbetalning för Change&Fly-alternativet via webbplatsen, enligt vad som anges i artikel 8.

6. Force majeure

KLM ska inte hållas ansvarigt och ska inte anses ha brutit mot sina skyldigheter i händelse av underlåtenhet att tillhandahålla alla eller delar av sina tjänster som definieras i Villkor och Bestämmelser häri om sådan underlåtenhet beror på force majeure, enligt definitionen eller tolkningen i det tillämpliga landets lagstiftning. I detta fall har Kunden inte rätt att kräva kompensation, skadestånd eller ränta för direkt eller indirekt skada som uppkommit till följd av att tjänsterna inte tillhandahölls.

7. Meddelande om skydd av personuppgifter

Personuppgifter som samlas in och behandlas av KLM för syftet med detta Alternativ behandlas i enlighet med tillämpliga lagar och förordningar. Läs KLM:s meddelande om skydd av personuppgifter för mer information.

8. Reklamationer

Alla anspråk som rör bokning, betalning och/eller tillhandahållande av alternativet ska riktas till KLM via onlineformuläret för anspråk, som nås via länken ”Återbetalning” i sidfoten på webbplatsen, följt av att välja alternativet ”Begär återbetalning för mitt extraval”.

9. Ändring av dessa Villkor och Bestämmelser

KLM förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor och Bestämmelser. Köp av Alternativet lyder under de Villkor och Bestämmelser som är i kraft vid bokningstillfället, såvida inte en ändring av dessa Villkor och Bestämmelser krävs enligt lag eller av en statlig myndighet (i vilket fall denna ändring också kommer att gälla för alla redan gjorda beställningar).