Villkor för uppgraderingar
1. Uppgradera till en högre reseklass
1.1 Under en incheckning online som sker tidigast 30 timmar före avgång eller i en av automaterna på flygplatsen, kan KLM erbjuda passagerarna möjligheten av en betald uppgradering från Economy Class eller Premium Comfort Class till en högre reseklass för en del av resan. Med jämna mellanrum finns detta alternativ tillgängligt till nedsatt pris. Det är även möjligt att köpa en uppgradering till en högre reseklass för den delen av resan under incheckningen online, vid incheckningsdisken på flygplatsen, i våra KLM Crown-lounger på Amsterdam Airport Schiphol eller vid ombordstigningsgaten. Om du köper en uppgradering till Premium Comfort Class eller Business Class efter att du har köpt en Economy Comfort-plats eller någon annan platsprodukt, kommer det belopp du redan har betalat att dras av från uppgraderingspriset.
1.2 Efter att du har köpt en uppgradering till en högre reseklass för en del av din resa, har du samma fördelar som alla andra Premium Comfort Class- eller Business Class-passagerare för den delen av din resa. För Flying Blue-medlemmar förblir antalet intjänade Miles och erhållna XP samma som står angivet på din ursprungliga biljett. Om uppgraderingen betalas kontant, kommer du att tjäna ytterligare Miles baserat på det totala beloppet i euro som du spenderar på uppgraderingen.
1.3 KLM behåller dock fortfarande rätten att tilldela en Premium Comfort Class- eller Business Class-plats till en annan passagerare om de anser att detta är nödvändigt på grund av drift- eller säkerhetsskäl. Det slutgiltiga beslutet om huruvida du kommer att tilldelas en plats i en högre reseklass är upp till incheckningsagenten och flygbesättningen för just den flygningen.
2. Preliminära villkor
2.1 Om du väljer en plats bredvid en nödutgång kräver lagar och förordningar att du ska kunna vara till hjälp vid en eventuell nödsituation. Detta innebär att du måste vara frisk, fullt rörlig, och inte ta några mediciner som skulle kunna påverka dig att utföra dessa funktioner.
2.2 Du måste också garantera att all information du lämnar under en begäran om en uppgradering till en högre reseklass är korrekt och att du inte kommer att göra en spekulativ, falsk eller bedräglig bokning. Dessutom kommer du att göra en bokning bara för dig själv eller någon annan person för vars räkning du är kapabel att kontraktera.
3. Återbetalningar
3.1 Om du inte får en Premium Comfort Class- eller Business Class-plats trots det faktum att du har en uppgradering till en högre reseklass, har du rätt till återbetalning av de kostnader som är förknippade med en uppgradering till Premium Comfort Class eller Business Class för den del av resan som du har köpt den här uppgraderingen, under förutsättningarna att:
(I) vi har ställt in ditt flyg,
(II) vi har ändrat flygplanstypen,
(III) du missar ditt anslutande flyg med KLM, Air France, Delta Air Lines eller Kenya Airways,
(IV) vi har utnyttjat vår rätt att tilldela Business Class-platsen till någon annan på grund av drift och säkerhet.
3.3 Ingen återbetalning ska tillhandahållas om de kriterier som anges ovan inte är uppfyllda.