Villkor och Bestämmelser för sista minuten-alternativet för betald uppgradering

I utbyte mot betalning erbjuder KLM dig möjligheten att boka en betald uppgradering i sista minuten, i händelse av tillgänglighet i en högre resklass.

1. Definitioner

I dessa Villkor och Bestämmelser ska följande termer och uttryck definieras på följande sätt:

”Business Class” är det område i flygplanet som är reserverat för kunder som har betalat för en Business Class-biljett.

”Kund” är en enskild person med en elektronisk biljett på en flygning som flygs av KLM och som önskar köpa ett sista minuten-alternativ för betald uppgradering.

”Economy Class” är det område i den bakre delen av flygplanet som är reserverat för kunder som har betalat för en Economy Class-biljett.

”Flygsegment” är en KLM-flygning som flygs med ett enda flygplan med ett enda flygnummer.

”Allmänna försäljningsvillkor” eller ”Villkor” eller ”Nuvarande” är de nuvarande Villkor och Bestämmelser som definierar villkoren för försäljning av den betalda sista minuten-uppgraderingen.

”KLM” är Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., enligt lagstiftningen i Nederländerna, som har sitt stadgeenliga säte och registrerade kontor på Amsterdamseweg 55 1182 GP Amstelveen i Nederländerna, registrerat under nummer 33014286 i handelsregistret hos handelskammaren i Amsterdam, Nederländerna.

”KLM-flyg” är en lång- eller medeldistansflygning med ett KL-flygnummer som flygs av KLM eller KLC, och som tillåter köp av ett sista minuten-alternativ för betald uppgradering.

  • ”Långdistansflygning”: en flygning med ett KL-flygnummer mellan Europa och Asien, Oceanien, Afrika (förutom Nordafrika), Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Karibien eller Indiska oceanen där ett uppgraderingsalternativ kan bokas.
  • ”Medeldistansflygning”: en flygning med ett KL-flygnummer till och från Europa, mellan Europa och Nordafrika (Algeriet, Marocko och Tunisien), Turkiet, Armenien, Georgien, flygningar inom Karibien (Cayenne, Fort-de-France, Point-à-Pitre) samt Miami–Montreal- och Cayenne–Belem-flygningar, där ett uppgraderingsalternativ kan bokas.

”Alternativ” betyder möjligheten för kunden att köpa en betald sista minuten-uppgradering enligt de villkor som anges häri och i mån av tillgång. Kunder kan köpa ett sista minuten-alternativ för betald uppgradering så snart som incheckningen öppnas för den flygning på vilken de har en bekräftad bokning. Alternativet är giltigt per flygsegment.

”Premium Comfort Class” är det område i flygplanet mellan Business och Economy Class som är reserverat för kunder som har betalat för en Premium Comfort Class-biljett.

”Villkor och Bestämmelser” eller ”Villkor och Bestämmelser häri” är de nuvarande villkor som definierar Villkoren och Bestämmelser för försäljning av sista minuten-alternativet för betald uppgradering.

”Uppgradering” eller ”Uppgraderingsalternativ” är möjligheten för Kunden att resa i en högre klass än den som ursprungligen bokades, och därmed få alla förmåner i den nya klassen. Alternativet kan köpas av en kund enligt villkoren och med de möjligheter som anges häri.

”Webbplatser”: KLM:s webbplatser, tillgängliga viawww.klm.comoch/eller mobilapp.

2. Beskrivning

Kunder som köper Uppgraderingsalternativet får följande förmåner.

Uppgraderingarna, vare sig de köps online, på flygplatsen, via ett callcenter eller hos en KLM-byrå, inkluderar följande:

  • resa i en högre resklass
  • tillåten bagagemängd* (se nedan)
  • tillträde till avreseloungen, om tillämpligt, förutom vid uppgradering från Economy till Premium Comfort (barn och unga som reser ensamma, som ensamresande minderåriga, ges inte lounge-tillträde)
  • måltid serverad i den högre resklassen, i mån av tillgång
  • SkyPriority

Uppgraderingar vid köp ombord inkluderar:

  • resa i en högre resklass
  • måltid serverad i den högre resklassen, i mån av tillgång

*Tillåten bagagemängd:

  • För resor som består av ett flygsegment gäller den nya policyn för bagage i kabinen och lastrummet.
  • För resa som består av två eller flera flygsegment gäller policyn för bagage i kabinen och lastrummet ifall (och endast ifall) Uppgraderingsalternativet betalas på det längsta flygsegmentet. (Detta erbjudande gäller inte när uppgraderingen har köpts ombord.)
  • Om resan består av två lika långa flygsegment (två medeldistansflygningar eller två långdistansflygningar) gäller den för kunden förmånligaste policyn för bagage i kabinen och lastrummet.

3. Villkor för bokningar och begränsningar

3.1. En Kund kan köpa, i mån av tillgång, ett Uppgraderingsalternativ:

  • online (webbplats eller mobilapp), vid incheckningen
  • via ett KLM-callcenter, vid incheckningen
  • hos en KLM-byrå, vid incheckningen
  • i vissa interaktiva automater på flygplatsen när tjänsten är tillgänglig, vid incheckningen
  • vid incheckningsdisken på vissa uppehåll
  • hos en KLM-agent på flygplatsen
  • på flygplanet

3.2. Uppgraderingsalternativet erbjuds på alla flygningar som flygs av KLM som är utrustade med flera klasser och i mån av tillgång. Uppgraderingsalternativet kan dock inte köpas av:

  • kunder som kräver medicinsk assistans
  • kunder som reser med ett sällskapsdjur i kabinen och som vill köpa Uppgraderingsalternativet till Business Class på långdistansflygningar
  • kunder som har begärt särskilda sittplatser: ”extra säte” och reserverade säten för visst skrymmande och/eller ömtåligt bagage
  • kunder på en väntelista

3.3. Uppgraderingsalternativet kan inte köpas online (webbplats eller mobilapp) av eller för kunder som har gjort specifika förfrågningar vid bokningstillfället som kräver förhandsbekräftelse av KLM-personal på flygplatsen. Detta gäller:

  • barn eller unga som reser ensamma, som ensamresande minderåriga
  • kunder som reser med ett barn under 2 års ålder
  • kunder som reser med en servicehund (t.ex. ledarhund), med undantag för en betald uppgradering till Business Class på långdistansflygningar

Kunder som har förbokat en specialmåltid eller betald måltid informeras när de köper sitt Uppgraderingsalternativ om att deras tidigare köpta måltid inte kommer att vara tillgänglig i den klass som de uppgraderade till och inte heller kommer att återbetalas.

Kunder som har bokat ett säte informeras när de köper sitt Uppgraderingsalternativ om att det belopp de betalade för sin sittplats kommer att återbetalas, på kundens begäran, via KLM:s webbplats.

3.4. En kund kan endast köpa ett Uppgraderingsalternativ per flygsegment. Med undantag för kunder som har köpt ett Uppgraderingsalternativ från Economy till Premium Comfort och som i slutändan köper ett Uppgraderingsalternativ till Business Class.

4. Betalning

4.1. Betalning för ett Uppgraderingsalternativ kan göras kontant på alla lokala KLM-byråer eller på flygplatsen.

4.2. Betalning för ett Uppgraderingsalternativ kan göras med de betalkort och iDEAL som accepteras på KLM:s officiella webbplatser, mobilapp, callcenter och på alla lokala KLM-byråer eller på flygplatsen.

4.3. Betalning för ett Uppgraderingsalternativ kan göras med Miles, för kunder med ett Flying Blue-kort.

4.4. Betalning för Uppgraderingsalternativet med Miles och kontanter är reserverat för kunder med ett Flying Blue-kort.

4.5. Betalning för Uppgraderingsalternativet med Delta SkyMiles är reserverat för SkyMiles-medlemmar.

5. Villkor för ändring och återbetalning

5-A Villkor och Bestämmelser för Uppgraderingsalternativet

5.1. KLM samtycker till att göra allt de kan för att respektera den ändring av resklass som kommer att ske efter köpet av Uppgraderingsalternativet och i enlighet med dessa villkor. Kunden informeras härmed om att KLM, av operativa skäl relaterade till säkerhets- och/eller trygghetskrav, kan tvingas att ändra möjligheten att använda Uppgraderingsalternativet, även efter ombordstigning. I detta fall ska KLM inte hållas ansvarigt och den Kund som inte kunde dra nytta av Uppgraderingsalternativet som köpts i enlighet med de villkor som anges här ska återbetalas priset för Uppgraderingsalternativet i enlighet med de Villkor och Bestämmelser som anges i artikel 5-B ”Återbetalningsvillkor” nedan.

5.2 Uppgraderingsalternativet är personligt och kan inte överlåtas.

5.3. Uppgraderingsalternativet är kopplat till ett KL-flygnummer och måste användas på avresedagen för den flygning för vilken kunden har köpt ett Uppgraderingsalternativ.

5.4. Det Uppgraderingsalternativ som en kund har köpt kan inte ändras eller bytas ut utom i de fall som anges i artikel 5-B ”Återbetalningsvillkor”.

5.5. Kunder som är medlemmar i flygbonusprogrammet Flying Blues tjänar Miles och XP baserat på den ursprungliga bokningsklassen. Kunderna tjänar också Miles för varje euro som spenderas på Uppgraderingsalternativet på flygningar som flygs av KLM (för mer information, se Flying Blue-webbplatsen).

5.6. Kunder som köper Uppgraderingsalternativet får endast göra det för egen räkning eller för en persons räkning som vederbörligen har bemyndigat dem att köpa Uppgraderingsalternativet för deras räkning, nedan kallad den ”bemyndigande passageraren”. I det senare fallet antas den Bemyndigande passageraren ha läst och godkänt dessa Villkor och Bestämmelser.

5-B Villkor för återbetalning

En Kund som har köpt Uppgraderingsalternativet har rätt till återbetalning av priset för Uppgraderingsalternativet under följande omständigheter:

  • Flygningen på vilken Uppgraderingsalternativet köptes ställdes in och kunden kan inte resa.
  • Det köpta Uppgraderingsalternativet tilldelades inte av KLM. I detta fall får Kunden återgå till den ursprungliga klassen och priset för Uppgraderingsalternativet återbetalas. Kunden har inte rätt till den kompensation som föreskrivs i EU-förordning 261/2004.
  • Kund med en Full Flex-biljett ställer in sin flygning.
  • En kund med en Full Flex-biljett ändrar sin flygning och Uppgraderingen är inte tillgänglig för den nya bokningen.

Kunden kan begära återbetalning av Uppgraderingspriset genom att fylla i ett onlineformulär som finns tillgängligt via avsnittet ”Kontakta oss” på vår webbplats.

6. Force majeure

KLM ska inte hållas ansvarigt och ska inte anses ha brutit mot sina skyldigheter i händelse av underlåtenhet att tillhandahålla alla eller delar av sina tjänster som definieras i Villkor och Bestämmelser häri om sådan underlåtenhet beror på force majeure, enligt definitionen eller tolkningen i det tillämpliga landets lagstiftning. I detta fall har Kunden inte rätt att kräva kompensation, skadestånd eller ränta för direkt eller indirekt skada som uppkommit till följd av att tjänsterna inte tillhandahölls.

7. Meddelande om skydd av personuppgifter (KL)

Personuppgifter som samlas in och behandlas av KLM för syftet med detta Alternativ behandlas i enlighet med tillämpliga lagar och förordningar. LäsKLM:s meddelande om skydd av personuppgifterför mer information.

8. Reklamationer

Reklamationer avseende bokning, betalning och/eller tillhandahållande av sista minuten-alternativ för betald uppgradering ska riktas till KLM via onlineformuläret för reklamationer som är tillgängligt via länken ”Återbetalningar för extraval” i avsnittet ”Support” på webbplatsen.

9. Ändring av dessa Villkor och Bestämmelser

KLM förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor och Bestämmelser. Köp av Uppgraderingsalternativet lyder under de Villkor och Bestämmelser som är i kraft vid bokningstillfället, såvida inte en ändring av dessa Villkor och Bestämmelser krävs enligt lag eller av en statlig myndighet (i vilket fall denna ändring också kommer att gälla för alla redan gjorda beställningar).