Korrigera ett stavfel i ett namn

Oj! Alla kan råka ut för stavfel ibland. Men inga problem: om det bara är ett stavfel finns det inget att oroa sig för.

Hur du gör en namnkorrigering

Har du upptäckt ett stavfel i ditt namn? Om du har bokat din resa via KLM och flyger med KLM, Air France eller Delta Air Lines kan du begära en namnkorrigering utan kostnad genom att kontakta oss.

Om en av dina flygningar flygs av ett annat partnerflygbolag, vänligen skicka oss din begäran minst 72 timmar före avgång. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Du behöver inte begära en namnkorrigering om:

  • du har flera förnamn och endast det första visas i din bokning – det är korrekt att endast ett förnamn visas
  • du använde ditt flicknamn, så länge det är samma efternamn som visas efter din nationalitetskod i den maskinläsbara zonen (machine-readable zone, MRZ) längst ner på passidan med dina personuppgifter – det är det här namnet som används för automatiserade kontroller som passkanning
  • ditt namn visas utan mellanslag – vårt system gjorde det, det är inget stavfel.

Naturligtvis kan du inte ersätta ditt namn med någon annans namn – biljetten förblir i ditt namn.

Flying Blue-belöningsbiljett

Om du har bokat en belöningsbiljett, vänligen kontakta Flying Blues kundtjänst.

Bokningar via en resebyrå

För resor som bokas via en resebyrå, vänligen kontakta dem direkt för att göra en namnkorrigering. Vi rekommenderar att du gör detta i god tid eftersom det kan ta lite tid att bearbeta.

Vanliga frågor

Ja, naturligtvis. Om du bokade via KLM och flyger med KLM, Air France eller Delta Air Lines är du välkommen att kontakta oss. Vi korrigerar ditt namn utan kostnad.

Flyger du även med ett annat partnerflygbolag? Skicka in din begäran till oss senast 72 timmar före avgång.

Om det bara är ett stavfel korrigerar vi det kostnadsfritt via vår kundtjänst, så länge biljetten ska stå kvar i samma namn.

Om en ny biljett måste utfärdas på flygplatsen är avgiften 15 euro. För biljetter som bokats via en resebyrå är avgiften 30 euro om det krävs en ny biljett.

Om du redan befinner dig på flygplatsen och har fått ditt boardingkort kan du söka upp närmaste självbetjäningsautomat eller servicedisk och be någon av våra handläggare att hjälpa dig. Om du upptäckte felet efter att du checkat in online ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt.

Nej. Namnet på ditt boardingkort måste stämma överens med ditt pass eller ID-kort.

Om du har upptäckt ett stavfel är du välkommen att kontakta oss så rättar vi till det utan kostnad!