Korrigera ett stavfel i ett namn

Oj! Alla kan råka ut för stavfel ibland. Men inga problem: om det bara är ett stavfel finns det inget att oroa sig för.

Hur du gör en namnkorrigering

Har du upptäckt ett stavfel i ditt namn? Om du har bokat din resa via KLM och flyger med KLM, Air France eller Delta Air Lines kan du kontakta oss för att begära en namnkorrigering, så får du en ny biljett med rätt namn.

Om en av dina flygningar flygs av ett annat partnerflygbolag, skicka din begäran till oss minst 72 timmar före avgång. Vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

Du måste inte begära en namnkorrigering om:

  • du har flera förnamn och endast det första visas i din bokning – det stämmer att bara ett förnamn visas;
  • du använde ditt flicknamn, så länge det är samma efternamn som visas efter din nationalitetskod i den maskinläsbara zonen (machine-readable zone, MRZ) längst ner på passidan med dina personuppgifter – detta är namnet som används vid automatiska kontroller som passkanning;
  • ditt namn visas utan mellanslag – vårt system gjorde det, det är inte ett stavfel.

Naturligtvis kan du inte ersätta ditt namn med någon annans – biljetten står kvar i ditt namn.

Observera att om du begär en namnkorrigering på flygplatsen så kommer en avgift att debiteras. 

Flying Blue-belöningsbiljett

Om du har bokat en belöningsbiljett, vänligen kontakta Flying Blues kundtjänst.

Bokningar via en resebyrå

För resor som bokas via en resebyrå, vänligen kontakta dem direkt för att göra en namnkorrigering. Vi rekommenderar att du gör detta i god tid eftersom det kan ta lite tid att bearbeta.

Vanliga frågor

Namnkorrigeringen genomförs utan kostnad om den begärs på förhand. När begäran görs på flygplatsen är avgiften 15 €. För biljetter som bokats via en resebyrå är avgiften 30 € (endast möjligt på avresedagen). 

Om du redan befinner dig på flygplatsen och har fått ditt boardingkort kan du söka upp närmaste självbetjäningsautomat eller servicedisk och be någon av våra handläggare att hjälpa dig. Om du upptäckte felet efter att du checkat in online ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt.

Nej. Namnet på ditt boardingkort måste stämma överens med ditt pass eller ID-kort.

Om du har upptäckt ett stavfel är du välkommen att kontakta oss så rättar vi till det utan kostnad!