Korrigera ett stavfel i ett namn

Oj! Alla kan rÄka ut för stavfel ibland. Men inga problem: om det bara Àr ett stavfel finns det inget att oroa sig för.

Hur du gör en namnkorrigering

Har du upptĂ€ckt ett stavfel i ditt namn? Om du har bokat din resa via KLM och flyger med KLM, Air France eller Delta Air Lines kan du kontakta oss för att begĂ€ra en namnkorrigering, sĂ„ fĂ„r du en ny biljett med rĂ€tt namn.

Om en av dina flygningar flygs av ett annat partnerflygbolag, skicka din begĂ€ran till oss minst 72 timmar före avgĂ„ng. Vi gör vĂ„rt bĂ€sta för att hjĂ€lpa dig.

Du mÄste inte begÀra en namnkorrigering om:

  • du har flera förnamn och endast det första visas i din bokning â€“ det stĂ€mmer att bara ett förnamn visas;
  • du anvĂ€nde ditt flicknamn, sĂ„ lĂ€nge det Ă€r samma efternamn som visas efter din nationalitetskod i den maskinlĂ€sbara zonen (machine-readable zone, MRZ) lĂ€ngst ner pĂ„ passidan med dina personuppgifter – detta Ă€r namnet som anvĂ€nds vid automatiska kontroller som passkanning;
  • ditt namn visas utan mellanslag â€“ vĂ„rt system gjorde det, det Ă€r inte ett stavfel.

Naturligtvis kan du inte ersĂ€tta ditt namn med nĂ„gon annans â€“ biljetten stĂ„r kvar i ditt namn.

Observera att om du begĂ€r en namnkorrigering pĂ„ flygplatsen sĂ„ kommer en avgift att debiteras. 

Flying Blue-belöningsbiljett

Om du har bokat en belöningsbiljett, vĂ€nligen kontakta Flying Blues kundtjĂ€nst.

Bokningar via en resebyrÄ

För resor som bokas via en resebyrÄ, vÀnligen kontakta dem direkt för att göra en namnkorrigering. Vi rekommenderar att du gör detta i god tid eftersom det kan ta lite tid att bearbeta.

Vanliga frÄgor

Namnkorrigeringen genomförs utan kostnad om den begĂ€rs pĂ„ förhand. NĂ€r begĂ€ran görs pĂ„ flygplatsen Ă€r avgiften 15 â‚Ź. För biljetter som bokats via en resebyrĂ„ Ă€r avgiften 30 â‚Ź (endast möjligt pĂ„ avresedagen). 

Om du redan befinner dig pÄ flygplatsen och har fÄtt ditt boardingkort kan du söka upp nÀrmaste servicedisk och be nÄgon av vÄra handlÀggare att hjÀlpa dig. Om du upptÀckte felet efter att du checkat in online ber vi dig kontakta oss sÄ snart som möjligt.

Nej. Namnet pÄ ditt boardingkort mÄste stÀmma överens med ditt pass eller ID-kort.

Om du har upptÀckt ett stavfel Àr du vÀlkommen att kontakta oss sÄ rÀttar vi till det utan kostnad!