Pass och visum
Vilka handlingar
Vilka resehandlingar du behöver beror på ett par faktorer:
- ditt avgångsland, mellanlandning och destination;
- din nationalitet;
- ditt bosättningsland.
Vi rekommenderar att du kontrollerar ambassadens webbplats för det land du besöker. För detaljerad information som passar din resa, se vårt resehandlingsverktyg.
Skanna dina resehandlingar
Vi erbjuder ett säkert och användarvänligt sätt att lägga till ditt pass eller din ID-handling i din bokning före avgång, för att hjälpa dig att spara tid på flygplatsen. Detta ger oss möjlighet att verifiera din resehandling i förväg, vilket kan minska manuella kontroller på flygplatsen.
Du kan skanna och ladda upp din resehandling på flera praktiska sätt:
- Med hjälp av din telefon: Om du har KLM-appen installerad kan du skanna ditt pass eller ID direkt med telefonens kamera, så att du inte behöver växla mellan enheter. Om skanning på detta sätt inte fungerar på din telefon, kontrollera om KLM-appen har tillstånd att använda kameran i telefonens inställningar.
- Med hjälp av din dator: Om din bärbara eller stationära dator har en webbkamera kan du använda den för att skanna din handling. Vi rekommenderar överlämningslösningen nedan för bättre prestanda.
- Har du ingen kamera på din dator? Vi erbjuder en säker överlämningslösning: du får en QR-kod som ger dig möjlighet att fortsätta skanna på ett säkert sätt på din mobila enhet.
Verktyget läser av den maskinläsbara zonen (MRZ) på din resehandling. Detta är de två eller tre teckenraderna längst ned på din pass- eller ID-sida. Denna zon innehåller viktig information som ditt fullständiga namn, din nationalitet, ditt födelsedatum och dokumentnummer. Det är den enda delen av handlingen som används för att extrahera personuppgifter under skanning. Ditt foto används inte.
Observera:
I vissa pass, särskilt för gifta personer, visas endast flicknamnet i MRZ. Om din bokning använder ditt gifta namn och ditt flicknamn anges i MRZ på din handling kan detta orsaka en felmatchning av namnet. Se till att namnet i din bokning matchar namnet som anges i MRZ på din handling, för att undvika problem.
- Vi begär endast en resehandling om det krävs för din destination. Till exempel behövs inget pass för flyg inom Schengenområdet.
- När en handling krävs kan en uppladdning på förhand ge oss möjlighet att kontrollera den digitalt, vilket kan hjälpa dig att hoppa över den manuella kontrollen av ett ombud på flygplatsen. För de flesta destinationer kräver vi att du skannar din handling om du använder Min resa.
- Om din destination kräver ytterligare handlingar, som ett visum, kan en manuell kontroll fortfarande krävas.
Om du har en profil hos oss kan du spara ditt skannade pass eller ID-kort på ett säkert sätt. Om endast en handling sparas länkas den automatiskt till framtida bokningar, vilket sparar värdefull tid vid varje ny resa.
- Du måste ladda upp en skannad handling när du lägger till den via Min resa eller ditt konto, eftersom detta säkerställer säker och tillförlitlig verifiering.
- Om du inte kan skanna kan du fortfarande ange uppgifterna i din handling manuellt under incheckning online eller visa din handling för ett ombud på flygplatsen.
Skanningstekniken tillhandahålls av Scandit, en pålitlig och säker lösning. Den är utformad med integritet i åtanke och är helt kompatibel med GDPR och andra relevanta dataskyddsbestämmelser:
- Alla uppgifter krypteras från början till slut under skanning och uppladdning.
- Scandit lagrar ingen information om handlingar.
- Din handling lagras endast tillfälligt i din bokning, såvida du inte väljer att spara den på ditt konto.
- Du har alltid kontroll över dina uppgifter. Du kan visa eller radera lagrade handlingar via ditt konto.
Att lägga till din resehandling i förväg är ett enkelt steg som kan göra din reseupplevelse snabbare, enklare och bekvämare.
Vanliga frågor
Ja, det kan du. I EU-länderna och Schengenområdet kan du också resa med ett ID-kort.
Inom Schengenländerna görs inga passkontroller. Du måste alltid ha med dig ett giltigt pass eller ID-kort. Det innebär att du aldrig får flyga med ett pass som har gått ut.
Vissa länder kräver till och med att ditt pass är giltigt i flera månader efter att du har flugit. Vi rekommenderar att du kontrollerar utgångsdatumet på ditt ID-kort i god tid före avresan.