Försenat bagage

Vi förstår att det inte är en trevlig överraskning att upptäcka att din väska saknas på bagagebältet vid ankomst. Låt oss berätta vad du kan göra för att lösa det.

Anmäl försenat bagage

Hittar du inte din väska efter ankomsten? Rapportera alltid detta online inom 48 timmar efter din ankomst. Du kan också rapportera försenat bagage vid bagagedisken innan du lämnar flygplatsen. Efter att du skapar en anmälan får du alltid en så kallad rapport om försvunnet bagage (Property Irregularity Report, PIR) med ett filreferensnummer. Med hjälp av detta nummer kan du hålla reda på statusen för din deklaration. 

Så snart ditt försenade bagage har anlänt till Schiphol kommer leveranstjänsten att kontakta dig. Efter att din bekräftelse på planerad leveranstid mottagits kommer bagaget att levereras.

Anmäl försenat bagage på flygplatsen

Observera att du för närvarande inte kan rapportera ditt saknade bagage online om du anländer till en av följande destinationer: Aberdeen, Birmingham, Bristol, Cardiff, Edinburgh, Glasgow, Humberside, Inverness, Leeds Bradford, London City, London Heathrow, Manchester, Newcastle, Norwich, Southampton eller Teesside.

Om du anländer till en av dessa destinationer, vänligen gå till bagagedisken på flygplatsen för att rapportera ditt saknade bagage. Lyckligtvis kan vi i 90 % av fallen hitta ditt bagage inom 3 dagar!

Spåra försenat eller försvunnet bagage

Har du redan anmält ditt försenade bagage? Från och med 24 timmar efter din deklaration kan du kontrollera statusen i bagagespårningssystemet med hjälp av ditt efternamn och filreferensnummer.

Bor du på flera destinationer under din resa? Du kan ändra din tillfälliga adress i bagagespårningssystemet.

I det sällsynta fallet att vi inte har hittat ditt bagage inom 21 dagar, vänligen kontakta KLMs kundtjänst. Vi kommer att diskutera nästa steg med dig, till exempel att skicka in en begäran.

Vanliga frågor