Återbetalning i pengar

Vill du inte längre genomföra din planerade KLM-flygning? Troligtvis vill du få en återbetalning av din biljett. Vi förklarar vår policy: när du är berättigad till en återbetalning och hur du begär det.

COVID-19

Våra tjänster kan ha ändrats för att förhindra spridning av COVID-19.

Se de senaste COVID-19-uppdateringarna

Hur du begär en återbetalning

Du kan begära en återbetalning i pengar för den oförbrukade delen av din resa via vårt återbetalningssystem online. Detta system kontrollerar om du är berättigad till en fullständig återbetalning i pengar eller bara en del av den. Du kan också ringa oss, men tänk på att en avgift kan debiteras.

Det kommer att ta ungefär 7 dagar att behandla din begäran. Tänk på att alla flygningar i din bokning kommer att avbokas så snart du begär en återbetalning. Om din flygning är schemalagd i framtiden ber vi dig vänligen att ansöka om en återbetalning i tid. Annars kan vår kabinbesättning fortfarande förvänta sig dig ombord, vilket kan försena ombordstigningsprocessen för andra passagerare.

Har du inte bokat via KLM?

Tyvärr, du kan inte använda vårt återbetalningssystem online om du har bokat via en resebyrå. Vi råder dig att kontakta din resebyrå först, eftersom de har all nödvändig information för att ordna din återbetalning. Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats. Om du vill kan du också kontakta oss direkt så kan vi hjälpa till att ordna din återbetalning.

Behörighet

Vänligen kontrollera noggrant om du är berättigad till en fullständig återbetalning i pengar för att undvika besvikelse.

Flygplatsskatter

Vi rekommenderar att alltid begära en återbetalning, även om du har en biljett som inte är återbetalningsbar. Om du inte gick ombord på din flygning kan du kanske få tillbaka oanvända flygplatsskatter.

Inställd eller försenad flygning

Du kan alltid begära en återbetalning i pengar för din KLM-flygning i följande fall:

  • Din flygning ställdes in, och du genomförde inte en alternativ flygning.
  • Du bestämde dig för att inte genomföra din utresa inom Europa eftersom den var mer än 90 minuter försenad, och din returresa var schemalagd samma dag.
  • Du bestämde dig för att inte genomföra din flygning eftersom den var mer än 3 timmar försenad.
  • Du ville inte flyga till din slutdestination eftersom din anslutande KLM-flygning var mer än 5 timmar försenad.

Du vill avboka din flygning

Du kan alltid begära en återbetalning i pengar för din KLM-flygning inom 24 timmar efter bokningen.

Har du bokat din flygning för mer än 24 timmar sedan, och flyger i Economy Class? Kontrollera din biljettyp för att se om du kan begära en återbetalning i pengar. Bokningsavgiften, återbetalningsavgiften (om tillämpligt) och betalningsavgifter kommer inte att återbetalas.

  • Light- eller Standard-biljett: inte återbetalningsbar
  • Flex-biljett: återbetalningsbar, antingen utan kostnad eller mot en avgift, beroende på biljettpriset

Reser du i Business Class? Vi erbjuder återbetalningsbara biljetter. Villkoren kan variera mellan olika flygningar. Du kan se villkoren när du bokar din flygresa eller i din e-postbekräftelse.

Ovanliga omständigheter

Du kan behöva avboka din flygning på grund av omständigheter bortom din kontroll. Du kan alltid begära en återbetalning i pengar i följande fall:

  • Din visumansökan avslogs av den lokala myndigheten.
  • Det finns en medicinsk anledning till att du inte kan resa.
  • I den olyckliga händelsen att en passagerare eller en passagerares familjemedlem har gått bort.

Prisskillnad

Om du bokade en Business Class-plats men var tvungen att resa i Economy Class, kan du ansöka om en återbetalning av prisskillnaden. I händelse av en sista minuten-uppgradering får du en återbetalning av beloppet som du betalade för uppgraderingen. Vänligen kontakta oss för att ordna detta.