Ersättning

Blev din flygning inställd, försenad eller ombokad? Du kan vara berättigad till ersättning för oförutsedda utgifter. Se vilka alternativ du har.

COVID-19

Våra tjänster kan ha ändrats för att förhindra spridning av COVID-19.

Se de senaste COVID-19-uppdateringarna

Oförutsedda utgifter

Om du fick oförutsedda utgifter på grund av en försening eller inställning, såsom extra kostnader för en lunch eller ett telefonsamtal, kan du begära ersättning.

Ersättning

Du kan vara berättigad till ett fast ersättningsbelopp om du uppfyller dessa 3 kriterier:

  • din flygning blev försenad eller inställd, och som resultat var din ankomsttid mer än 3 timmar senare än ursprungligen schemalagt;
  • du reste till, från eller via en europeisk destination;
  • och din försenade eller inställda flygning orsakades inte av speciella omständigheter, såsom extremt väder, politisk instabilitet eller tredjepartsstrejker.

Kupongtyper

Om du är berättigad till ersättning kommer du att få en resekupong (även kallad EMD-kupong). Ersättningsbeloppet beror på kupongtypen.

Kontrollera vad som gäller för din resa:

  • Var din ursprungliga flygning 1 500 km eller kortare? Du får kupongtyp A med ett värde på 350 EUR (inte återbetalningsbar) eller 250 EUR (återbetalningsbar).
  • Var din ursprungliga flygning inom EU och längre än 1 500 km, eller utanför EU och mellan 1 500 och 3 500 km? Du får kupongtyp B med ett värde på 500 EUR (inte återbetalningsbar) eller 400 EUR (återbetalningsbar).
  • Var din ursprungliga flygning utanför EU och längre än 3 500 km? Du får kupongtyp C med ett värde på 800 EUR (inte återbetalningsbar) eller 600 EUR (återbetalningsbar).

Din kupong kommer antingen att vara återbetalningsbar eller inte återbetalningsbar; detta kommer att vara angivet på resekupongen som du får.

Du kan använda en inte återbetalningsbar resekupong för att köpa en ny flygning eller extraval. Du kan också spendera din återbetalningsbara resekupong på en ny flygning eller extraval, eller byta in den mot kontanter. Om du väljer att använda den för en ny flygning eller extraval gäller det högre värdet för en inte återbetalningsbar kupong.

Minskning av ersättning

Have you arrived less than 2 hours (voucher type A), 3 hours (voucher type B), or 4 hours (voucher type C) after your original flight was scheduled to arrive? Then your compensation might be reduced by 50%.

Redan begärt en kupong?

Du kommer att få e-postmeddelanden om statusen på din begäran. Du kan även kontrollera statusen i Min Resa. Logga helt enkelt in med ditt efternamn och din bokningskod för att se aktuell status.

Använda din kupong

Du kommer att få ett e-postmeddelande med ett kupongnummer som består av 13 siffror, och som börjar med 074. Du kan också hitta kupongnumret i din profil. Kupongen är giltig i 1 år efter att du har mottagit den.

Du kan använda max 2 KLM-kuponger i kassan för att köpa en ny KLM-, Air France-, Delta Air Lines- eller Virgin Atlantic-biljett och extraval. Om du inte spenderar hela beloppet på en gång kommer du att få det återstående saldot i form av en ny kupong.

Observera att du inte kan använda en kupong för att betala för KLM Holidays eller skatter på Flying Blue-belöningsbiljetter.

Byt in mot kontanter

Har du en återbetalningsbar kupong och vill byta in den mot kontanter? Du kan enkelt begära detta utbyte. Om du ännu inte är säker på om du vill använda den för en ny biljett, inga problem: om du inte har använt kupongen efter ett år kan du fortfarande begära en återbetalning i pengar.