Försvunnet bagage

Vi förstår att det inte är en trevlig överraskning att upptäcka att din väska saknas på bagagebältet vid ankomst. Låt oss berätta vad du kan göra för att lösa det.

Status för ditt försvunna bagage

På grund av driftproblem på Amsterdam Schiphol Airport kan det ta ett par dagar innan statusen för ditt försvunna bagage visas i bagagespårningssystemet. KLMs kundtjänst kan inte ge dig mer detaljerad information. Vänligen håll koll på bagagespårningssystemet regelbundet, vi kommer att informera dig så snart vi har ny information.

Rapportera försvunnet bagage

Hittar du inte din väska efter ankomsten? Rapportera alltid detta så fort som möjligt. Vi råder dig att spara din bagageetikett tills du har fått alla dina tillhörigheter.

Om ditt bagage saknas kan du rapportera detta online eller på flygplatsen. Är det inte möjligt att rapportera ditt saknade bagage online? Vänligen gå till bagagedisken i bagageutrymmet för att registrera ditt försvunna bagage. Du får alltid en så kallad rapport om försvunnet bagage (Property Irregularity Report, PIR) med ett filreferensnummer. Med hjälp av detta nummer kan du hålla reda på statusen för din deklaration. När ditt bagage har lokaliserats kommer vi att kontakta dig för att ordna leverans.

Lyckligtvis kan vi i 90 % av fallen hitta ditt bagage inom 3 dagar!

Rapportera saknat bagage online

För de flesta destinationer kan du rapportera saknat bagage online inom två dagar efter ankomst.

Observera att du för närvarande inte kan rapportera ditt saknade bagage online om du anländer till en av följande destinationer: Aalborg, Aberdeen, Bangalore, Belfast, Belgrad, Billund, Birmingham, Bristol, Budapest, Cardiff, Köpenhamn, Cork, Damman, Delhi, Dublin, Edinburgh, Genua, Glasgow, Graz, Guayaquil, Hongkong, Humberside, Inverness, Kiev, Leeds Bradford, Liberia, Lima, London City, London Heathrow, Manchester, Moskva, Mumbai, Neapel, Newcastle, Norwich, Osaka, Port of Spain, Poznan, Quito, Rom, Sankt Petersburg, San Jose, Seoul, Southampton, Taipei, Teesside, Tel Aviv, Tokyo, Växjö, Verona och Zürich. Om du anländer till en av dessa destinationer, vänligen gå till bagagedisken på flygplatsen för att rapportera ditt saknade bagage.

Spårning av saknat bagage

Har du redan rapporterat ditt saknade bagage? Från och med 24 timmar efter din deklaration kan du kontrollera statusen i bagagespårningssystemet med hjälp av ditt efternamn och filreferensnummer.

Bor du på flera destinationer under din resa? Du kan ändra din tillfälliga adress i bagagespårningssystemet.

I det sällsynta fallet att vi inte har hittat ditt bagage inom 21 dagar, vänligen kontakta KLMs kundtjänst. Vi kommer att diskutera nästa steg med dig, till exempel att skicka in en begäran.