Försvunnet bagage

Vi förstår att det inte är en trevlig överraskning att upptäcka att din väska saknas på bagagebältet vid ankomst. Låt oss berätta vad du kan göra för att lösa det.

Rapportera försvunnet bagage

Hittar du inte din väska efter ankomsten? Rapportera alltid ditt saknade bagage så fort som möjligt. Vi råder dig att spara din bagageetikett tills du har fått alla dina tillhörigheter.

Om du fortfarande är på flygplatsen kan du gå till bagageutlämningen i bagageområdet för att registrera din saknade väska. Du får en så kallad rapport om försvunnet bagage (Property Irregularity Report, PIR) med ett filreferensnummer. Med hjälp av detta nummer kan du hålla reda på statusen för din deklaration. När ditt bagage har lokaliserats kommer vi att kontakta dig för att ordna leverans.

Fortunately, in 90% of the cases, we’re able to locate your baggage within 3 days!

Rapportera saknat bagage online

För vissa destinationer kan du rapportera ditt saknade bagage online inom 2 dagar efter ankomst.

Spårning av saknat bagage

Har du redan rapporterat ditt saknade bagage? Från och med 3 dagar efter din deklaration kan du kontrollera statusen i bagagespårningssystemet med hjälp av ditt efternamn och filreferensnummer.

I det sällsynta fallet att vi inte har hittat ditt bagage inom 21 dagar, vänligen kontakta KLMs kundtjänst. Vi kommer att diskutera nästa steg med dig, till exempel att skicka in en begäran.